Hjälptygel

bild från google!

Jag rider aldrig med en hjälptygel för att få hästen i form. Jag använder martingal när jag rider ut och hoppar för annars får Fabbes huvud i mitt huvud, men det hjälper ju inte med formen..

Iallafall, jag har ridit med gummiband på Rudolf nån gång i början när vi hade honom för att han skulle stärka sin rygg, aldrig annars. Har aldrig ridit med graman/gummiband på Paola, hade dock gummiband på henne vissa gånger när jag longerade. Fabian har jag aldrig haft ett graman/gummiband på. Tror corre har haft det någon gång när hon har tömkört, men är inte helt säker :)
Jag har aldrig frestats eller varit i nöd att använda det helt enkelt?
Jag är varken emot eller för det, & dom som vill använda får göra det, jag lämnar liksom inte någon onödigt kommentar som: "varför rider du med graman, kan du inte rida din häst i form eller?"
Tänk lite innan ni kläcker ur en sån kommentar att man kanske använder det av en anledning, tex. att man vill stärka hästens rygg, kunna konsetrera sig på att ha en mjuk hand och inte behöva oroa sig att hästen drar upp huvet en längre tid, stärka hästen i olika rörelser för annars kanske den går och spänner sig i en hög form och då blir rörelsen dålig. Ni fattar vart jag vill komma.

Och sen jag är inte för det heller som jag sa för det.
Jag säger aldrig: ååh nu ska jag rida med graman/gummiband för det är såååå bra att göra det!
Och råder inte folk att använda det.
jag tycker om att hålla mig "naturlig" & inte tvinga hästen i form genom gummiband eller graman eller alla hjläptyglar det nu finns. Jag har ett tredelat tränsbett, och ett vanligt achenträns och en dressyrsadel, complicated


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0