Bett - hälp mig!

Har dom senaste veckorna haft stora problem att få stopp på Fabian vid uteridning och hoppning och behöver ett starkare bett och vet inte vilket jag ska välja och vilket som är bra för honom eftersom han är så speciell.
Inte något pessoa eller något sånt överdrivet skarpt bett utan något lite skarpare så att han inte tappar mjukheten i munnen :)
Någon som vet något om Kimblewicket? Bra/dåligt?
Eller gagbettet? Hur fungerar det och har någon det som tycker det är bra och hur reagerar hästen på det?
Ge mig mycket förslag mellan olika lite skarpare bett.

Kommentarer
Postat av: Madde

Flippanbett kanske? Det mjukaste av dom skarpa typ xd

2011-11-03 @ 23:51:02
URL: http://showjumpers.blogg.se/
Postat av: Madde

Halloj!



Har du provat med ett vanligt martingal?



Om du funderar på att prova ett skarpare bett, har du tänkt på hackamore? Lite annan stil att rida på men kan funka jättebra. Jag hoppade själv en dressyrhäst för "hundra" år sedan på hackamore och det funkade jättebra. Enda riktiga problemet var att när jag tog fram det tränset så tycket han att det var dags för bus och kul och blev heltokig.



Prova olika bett och hjälptyglar och se vad som passar er.



Kramar, Madde



2011-11-03 @ 23:52:25
Postat av: Anonym

Kimblewicket är mycket bättre :)

2011-11-04 @ 00:33:54
Postat av: Estelle

My hade Gagbett med fasta ringar innan, det funkade ganska bra på henne. Du kan ju låna av någon och se sen.

2011-11-04 @ 08:38:20
URL: http://groomby.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Hej Kajsa, jag har själv ridit en del med kimbelwick bettet på ponny och tycker det är kanon. Det som är bra är att man kan justera hur skarpt det blir genom att ha kedjan hårdare/mjukare spänd. Utan kedjan är det ju egentligen ett helt vanligt rakt bett, dock behövs kedjan annars tappar man ju funktionen :)

Lycka till

2011-11-04 @ 13:08:55
URL: http://www.flyingehastsport.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0